Ali Kemal Sunal’ın TV ve Sinemada Kemal Sunal Güldürü Kitabı İle Kemal Sunal’ı Tanımak ve Anlamak

Kemal Sunal, bizden biridir. Türk sinema ve televizyonlarının vazgeçilmez komedi ve mizah ustalarından birisidir.

Ciddi hata soğuk adamımdır, öyle fazla gülmeyi sevmem!

Ben bir balon değilim. Öyle çıkanlar var ve ayakta kalmak için her gün TV’de görünmek zorundalar. Ama benim böyle bir şeye ihtiyacım yok çünkü ben sırtımı halka dayamışım…

Ben de sevilmeyecek adam değilim, güzel adamım bir kere.

Her gece TV’de Kemal Sunal

Bu akşam ya da ileride başka bir akşam alın uzaktan kumandayı elinize rahat koltuğunuza gömülün televizyon kanallarını gönlünüzle dolaşın, hemen her kanalda farklı bir “Kemal Sunal” filmi karşınıza çıkacaktır. Bir kanalda. Tarık Akan ve Emel Sayın’ın yanında uzun boyu, uzun kolları, çıkık kemikleri ve geniş ağzıyla sırıtarak gezen gencecik bir Kemal Sunal; diğer kanalda kelli felli, başında fötr şapkası, kasım kasım kasılarak nutuklar atıyor “Zübükzade İbraam” olarak, daha olgun yaşta bir Kemal Sunal. Ertesi gün kumanda aracınızın ucunda bu kez iki Kemal Sunal: Biri dürüst ve şaşkın banka veznedarı, diğeri serseri kabadayı ikiz kardeşi. Bankacı sevecen, yardımsever; ikiz kardeşi üçkâğıtçı, soyguncu… Birlikte, bilmeden, birbirlerinin yaşamları içinde karışıklıklar yaratıp duruyorlar. Bir başka kanalda, Hababam Sınıfı’nda tarih öğretmenini çıldırtmakla meşgul “İnek Şaban” Kemal Sunal. Ertesi gün, televizyonunuzda başka başka Kemal Sunal’lar. Birbirine benzeyen, ama bazen Seferoğulları’nı dize getiren “Tosun Paşa”; bazen mahalle halkını soyan bakkalı cezalandıran bekçi kılığında…  Bazen limon satan öğretmen, bazen at yarışı oynayan memur, bazen de karpuz satarken gol krallığına yükselen saf genç…

Kemal Sunal Bunlardan Hangisi?

Bu sorunun cevabını, Yeniçağ Gazetesinde yayımlanmış Emel Sayın’ın anısından okuyalım:”Her gün yürüyerek gidip geliyor. Merak ettim, nereye gidiyor bu adam böyle diye”

“O zamanlar tığ gibi delikanlı, cepte para çok. Oyuncu bir de, Mavi Boncuk filmini çekiyoruz. Bir gün setten çıktık, eve gidiyoruz. Ben Laleli’de oturuyorum, Kemal benden önce çıktı. Herkes yevmiyesini almış. Taksiyle, kendi arabasıyla giden gitti. Baktım Kemal yürüyerek gidiyor, 3 kilometre var gideceği yere. Her gün yürüyerek gidip geliyor, merak ettim nereye gidiyor bu adam böyle diye. Uzun süre yürüdü, sonra bir bankta yatan adamı kaldırdı… Bir şeyler konuştular, sonra cebinden para çıkarıp verdi. Şaşırmıştım, ardından biraz daha ilerde bir lokantaya girdi, bir şey yemeden çıktı, oraya da para verdiğini görmüştüm… Bıraktım takibi, banktaki adama yaklaştım, ‘Tanıyor musunuz o az önce size para veren adamı?’ dedim. ‘Adını bilmem sormam da, her gün para verir bana’ dedi.

Teşekkür ettim, az ilerideki lokantaya gittim. ‘Az önce gelen beyin borcu mu var size?’ dedim, tanımadılar beni… ‘Kemal Abi’nin mi, yok hayır bize her gün evsizler uğrar, yemek yediririz. O da sağ olsun, onların yemek masrafını öder’ dedi. Ertesi gün Kemal’in yanına gittim, ‘Sen ne güzel bir adamsın ya…’ dedim, ne olduğunu anlayamadı, sarıldım ağladım. ‘Ölme sen benden önce’ dedim, dinletemedim. 7’den 70’e herkesin gönlünde taht kuran Türk sinema tarihinin en önemli isimlerinden biri olan Kemal Sunal, seni hiç unutmayacağız…”

Kemal Sunal’ın Öz geçmişi (Tezinde Kendi Anlatımıyla)

Kemal Sunal, 1944 yılında İstanbul’da doğdu. Mimar Sinan İlkokulunu ardından Vefa Lisesi’ni bitirdi. Lise yıllarında tiyatro serüveni başladı. Gençlik yıllarında tiyatroya olan ilgisi Felsefe öğretmeni Belkıs Bakır’ın dikkatini çekti. Bakır, Kemal Sunal’ı elinden tuttu gibi götürdü ve Müşvik Kenter’e teslim etti. Böylece Kent Tiyatroları’nda profesyonel tiyatro hayatı başlamış oldu. Tiyatro ile üniversiteyi birlikte götürmeye çalıştıysa da turneler nedeniyle ara verdi. 1972’de Ertem Eğilmez’in seçimiyle sinema hayatı başladı. Toplam 81 filmde rol aldı. Özel TV’lerde dizi hayatı başladı. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-TV ve Sinema bölümünü 1995 yılında bitirebildi. Yüksek Lisans öğrenimine başladı ve “TV ve Sinemada Kemal Sunal Gildiris” konulu Yüksek Lisans Tezini hazırladı.

1974 yılında evlenen Ali Sunal ve Ezo Sunal adlarında, biri erkek diğeri kız iki çocuğu oldu. 1977’de Antalya Film Festivali’nde En İyi Erkek Oyuncu ödülünü alan Sunal, oyunculuğu ve özellikle değişik tiplemesiyle Türk sinemasında komedi oyunculuğuna yeni bir soluk getirdi. 1990’lı yıllardan itibaren filmleri kesintisiz olarak Show TV’de yayımlanmaya başlandı; ama kendisi bu gösterimlerden hiç para kazanmadı. Ailesi, tezini, “TV ve Sinemada Kemal Sunal Güldürüsü” ismi ile kitap haline getirilip yayımladı. Hayatı boyunca toplam 82 filmde rol aldı. 3 Temmuz 2000 tarihinde Balalayka adlı filmin çekimlerine başlamak için Trabzon’a gitmek üzere bindiği uçakta kalkıştan hemen önce geçirdiği kalp krizi sonucu hayata gözlerini yumdu.

Kemal Sunal’ın Yaşamı ve Sanatçı Kişiliği

Özel hayatında son derece ketum ve titizdir. Ailesini tanıyan yoktur, çünkü buna izin vermez. 1972 yılında evlendiği eşi Gül, oğlu Ali ve kızı Ezo’yla birlikte oldukça kapalı bir hayat yaşar. İstanbul’un Anadolu yakasında oturur. Stardır, ama sade bir vatandaş gibi yaşar. İçkisi, sigarası, kumarı, gece hayatı yoktu. Pek çok kişi gibi uçağa binmekten korkardı, hatta vapura binerken tedirgin olurdu. Vefa Lisesi’nde öğrenciyken, tiyatroya başladı.Kent Oyuncuları başlayan tiyatro hayatı, daha sonra Ulvi U raz ve Devekuşu Kabare Tiyatrosunda devam etti. 1 97 2 yılında Eğilmez’in çektiği bir filmde ilk rolünü almış. Şöhret basamaklarını hızla tırmanırken, başı dönmeyenlerden oldu.Yarattığı komikliği, saf, temiz tiplerle milyonların gönlünü fethetti. ‘Saygılar Bizden’, ‘Şaban Askerde’ ve ‘Bay Kamber’ adlı televizyon dizilerinde boy gösterdi.

Kemal Sunal’ın Yarattığı Karakter Şaban Filmleri

Şaban filmleri, köy kent arasındaki çatışmaya bağlı olarak. Kırsal kesim insanının çelişkilerine dayanıyor. Kente göç ettikten sonra daha üst kültür ve gelir seviyesine sahip kent insanı karşısında ‘alt tabakayı’ oluşturuyor ve pek çok çelişki yaşıyor kırsal kesim insanı. İşte Kemal Sunal da her bir filminde onları oynuyor. ‘Ekran ya da sinema perdesi karşısındaki izleyici, Şaban’ın yaptıkları, ettikleriyle özdeşleşiyor ve o film içinde eriyip gidiyor.

Şaban’ı Cazip Kılan Ne?

Kemal Sunal’ın tüm filmlerinde konu aynı, sadece isimler değişik: Saf gibi görünüp, cin gibi çarpıyor. Kırmızı’nın araştırmasında konu edilen bu filmlerin değişmeyen konusu şu: Şaban, mutlaka farklı bir toplumsal çevreye giriyor. Çoğunlukla yoksul ve çoğunlukla da köyden büyük kente göç ediyor. Çevresindekiler onu farklı biri olarak görüyor. Mutlaka evlenmek istediği bir kadın oluyor. Sevdiği kadınla arasında çatışmalar, anlaşmazlıklar çıkıyor. Tabii her filmde kötüler de mevcut. Onu ya da sevdiğini bu kötüler hep güç durumda bırakıyorlar. Şaban da onları yenmek için hile yapıyor, her zaman kötüleri yeniyor ve sevdiği kadınla evleniyor: Vee … “Mutlu Son.

Kemal Sunal Filmlerinin başarısının Dayandığı Asıl Sebep Ne?

Sanıyorum, Kemal Suna! Türk halkının kendisi, yansımasıdır, her şeyidir. Kemal Sunal’da sevgi hoşgörü, sıcaklık var. Meseleleri hep sevgiyle hallediyor. Çok kızdığı zaman bile dövmüyor. ‘Eşşekoğlu eşek’ deyip bir tokat atıyor en fazla yola getirmek için. Halk bunu seviyor, kendini buluyor. Tabii biraz da çarıklı yanı var, o da halkımızın genel karakteri. Kemal Sunal halkı günlük dertlerinden kurtarıyor. Düşünün ki adam o gün eve geliyor, işinde kavga etmiş. Kemal Sunal filmi seyrediyor ve başka bir âleme giriyor. Bir iddiam da şu; iktidarlar ayakta durabiliyorlarsa Kemal Sunal sayesindedir. Halkın kızgınlığını, sevgiye, hoşgörüye çeviren Kemal Sunal’dır. Bazen ilaç, bazen engel, gecekonduda oturan eğer patlamıyorsa, bunun sebebi Kemal Sunal’dır. Filmlerde mesajlar da var, 15 yıl öncesinin mesajları günümüzde hala geçerli. Ama sert mesajlar değil. Halk bu mesaj ları yumuşak algılıyor.

Filmler Neden Her Kuşağı Etkiliyor?

“Ele alınan konular, eskimeyen konular. Filmlerinin senaryosunu yazanlar Türk halkının neye güleceğini çok iyi biliyor. Filmleri eskimiyor. Çünkü Türk halkının zevkleri değişmiyor. Halkın beğendiği konuları da Kemal Sunal, bir halk sanatçısı olarak usta bir kuyumcu gibi işliyor.

Kemal Sunal’ın tiplerinin bugünün Türkiye’sinde hala alıcı bulmasının yarattığı handikap

1974’te Atıf Yılmaz’ın yönettiği ‘Salako’ ile başrol oynamaya başlayan Kemal Sunal, bugüne kadar 8 1 tane filmde oynamış durumda. Her filminin aynı düzeyde ilgi gördüğü elbette söylenemez. Ancak hemen tüm filmlerinde göze çarpan bir olgu, kolaycılığın beslediği bir sıradanlaştırıcı etkidir. Seyirci, düşünmeye çok fazla zorlamaz kendini: Bu yanıyla aslında dünyayı olduğundan basit gösterir. Bilinçli etkinlik, yerini rastlantılara bırakır. Sonuçta, Sunal’ın tipleri model alınacak bir zenginlik olmaktan ziyade, bir tür laboratuvar ya da koleksiyon olarak değerlendirilmeyi hak ediyor. Başta söylediğimizi tekrarlayacak olursak; mizahın, bu zengin toplumsal eleştiri kanalının yeniden inşa edilmesi gerekiyor.

Kemal Sunal

Kemal Sunal

Kemal Sunal Filmlerinin Folklorik İşlevi Var

Kemal Sunal filmlerinin sadece güldürürken düşündüren değil folklorik ürünleri sesli ve görüntülü olarak gelecek nesillere aktaran ve çeşitli özellikleri bağlamında temsil eden, bu ürünler aracılığıyla topluma mesajlar veren, yeri geldiğinde bunların nasıl oluşturulduğunu örnekleyen bir örnektir.

Oynadığı Filmler

  • 1972 Tatlı Dillim
  • 1973 Oh Olsun
  • 1973 Güllü Geliyor Güllü
  • 1973 Canım Kardeşim
  • 1973 Yalancı Yarim
  • 1974 Salak Milyoner
  • 1974 Köyden İndim Şehire
  • 1974 Mavi Boncuk
  • 1974 Hasret
  • 1974 Salako
  • 1975 Şaşkın Damat
  • 1975 Hanzo
  • 1975 Hababam Sınıfı
  • 1975 Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı
  • 1976 Tosun Paşa
  • 1976 Süt Kardeşler
  • 1976 Sahte Kabadayı
  • 1976 Meraklı Köfteci
  • 1976 Kapıcılar Kralı
  • 1976 Hababam Sınıfı Uyanıyor
  • 1977 Sakar Şakir
  • 1977 Şabanoğlu Şaban
  • 1977 İbo ile Güllüşah
  • 1977 Hababam Sınıfı Tatilde
  • 1977 Çöpçüler Kralı
  • 1978 Yüz Numaralı Adam
  • 1978 Köşeyi Dönen Adam
  • 1978 Kibar Feyzo
  • 1978 İyi Aile Çocuğu
  • 1978 İnek Şaban
  • 1978 Avanak Apti
  • 1979 Umudumuz Şaban
  • 1979 Şark Bülbülü
  • 1979 Korkusuz Korkak
  • 1979 Dokunmayın Şabanıma
  • 1979 Bekçiler Kralı
  • 1980 Zübük
  • 1980 Gol Kralı
  • 1980 Gerzek Şaban
  • 1980 Devlet Kuşu
  • 1981 Üç Kağıtçı
  • 1981 Kanlı Nigar
  • 1981 Davaro
  • 1982 Yedi Bela Hüsnü
  • 1982 Doktor Civanım
  • 1983 Tokatçı
  • 1983 Kılıbık
  • 1983 En Büyük Şaban
  • 1983 Çarıklı Milyoner
  • 1984 Şabaniye
  • 1984 Postacı
  • 1984 Ortadirek Şaban
  • 1984 Atla Gel Şaban
  • 1985 Sosyete Şaban
  • 1985 Şendul Şaban
  • 1985 Şaban Pabucu Yarım
  • 1985 Keriz
  • 1985 Katma Değer Şaban
  • 1985 Gurbetçi Şaban
  • 1986 Yoksul
  • 1986 Tarzan Rıfkı
  • 1986 Garip
  • 1986 Deli Deli Küpeli
  • 1986 Davacı
  • 1987 Yakışıklı
  • 1987 Kiracı
  • 1987 Japon İşi
  • 1988 Uyanık Gazeteci
  • 1988 Sevimli Hırsız
  • 1988 Polizei
  • 1988 Öğretmen
  • 1988 İnatçı
  • 1988 Düttürü Dünya
  • 1988 Bıçkın
  • 1989 Zehir Hafiye
  • 1989 Talih Kuşu
  • 1989 Gülen Adam
  • 1990 Koltuk Belası
  • 1990 Boynu Bükük Küheylan
  • 1990 Abuk Sabuk Bir Film
  • 1991 Varyemez
  • 1999 Propaganda

Tiyatro oyunları

  • 1966 – “Fadik Kız” – Kent Oyuncuları. İki-üç değişik rolde
  • 1967 – “İspinozlar” (Orhan Kemal uyarlaması) – Ulvi Uraz Tiyatrosu. Taşkasaplı rolünde.
  • 1967 – “Deli İbrahim” (Yazan: Turan Oflazoğlu, reji: Şükran Güngör) – Kent Oyuncuları. Cellât Hamal Ali rolünde
  • 1968 – “Yalova Kaymakamı” – Arena Tiyatrosu, Ulvi Uraz Topluluğu.
  • 1968 – “Gözlerimi Kaparım, Vazifemi Yaparım” – Arena Tiyatrosu, Ulvi Uraz Topluluğu.
  • 1968/69 – “Fermanlı Deli Hazretleri” – Arena Tiyatrosu, Ulvi Uraz Topluluğu.
  • 1968 – “Hamhumşarolop” – Arena Tiyatrosu, Ulvi Uraz Topluluğu.
  • 1969 – “Murtaza” (Orhan Kemal uyarlaması) – Ulvi Uraz Tiyatrosu. Bekçi ve Kahveci rollerinde.
  • 1969 – “Yaz Bitiyor” – Arena Tiyatrosu, Ulvi Uraz Topluluğu.
  • 1972 – “Gergedan” (Yazan: Eugène Ionesco) – Devekuşu Kabare Tiyatrosu. Bakkal ve Mösyö Papiyon rollerinde.
  • 1972 – “Dün Bugün” (Yazan: Haldun Taner) – Devekuşu Kabare Tiyatrosu.
  • 1973 – “Dev Aynası” (Derleyen: Haldun Taner) – Devekuşu Kabare Tiyatrosu (Ankara Nergis Sineması’nda sahnelendi).

Kitapları

Kemal Sunal

Kemal Sunal

  • Ali Kemal Sunal, (1998), Tv ve Sinemada Kemal Sunal Güldürüsü, Sel Yayınları, İstanbul.
  • Kemal Sunal Güldürüsü, (2001), Om Yayınevi, İstanbul.
  • Hakkındaki kitaplar
  • Gül Sunal, (2014), Kemal Hadi Gel, Bi Kahve İçelim, Doğan Kitap.
  • Feriha Karasu Gürses, (2002), Kemal Sunal Film Başka Yaşam Başka, Sel Yayınları, İstanbul.
  • Nuran Turan, Kemal Sunal Çocukken, Önel Yayınevi.
  • Vadullah Taş,(2011), Kemal Sunal Filmlerini Anlatıyor, Esen Kitap, İstanbul.
  • Mustafa Dinç, (2019), Kemal Sunal Filmlerinde Folklor ve Mizah, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Nevzat Basım, (2015), Kemal Sunal Kimdir, Mikado Yayınları, İstanbul.

Ödüller

  • 1977: 14. Antalya Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu, Kapıcılar Kralı
  • 1998: 35. Antalya Film Festivali, Yaşam Boyu Onur Ödülü, Kapıcılar Kralı
  • 1989: 2. Ankara Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu, Düttürü Dünya

Bir yorum yazın


İçindekiler